Mi a mozi?
1895 december 28-án a Lumiere-fivérek nem a mozgóképet és annak vetítését találták fel. Az első nyilvános filmvetítést találták fel. Azóta a mozik tömegeket vonzanak: a nézők elfoglalják helyüket  és arra várnak, hogy kialudjanak a fények, a varázslatos pillanatra, amikor a vetítővászon életre kel. Éppen ezért, bár ma már akár egy matchboxszal is forgathatunk filmet, amit azonnal megmutathatunk milliónyi internet felhasználónak, a vágy, hogy „moziba menjünk”, nem fog eltűnni: csökkenhet, mint ahogy ez Oroszországban is történt tíz évvel ezelőtt, vagy újraéledhet, mint manapság, de  soha nem fog eltűnni.
Éppen ezért, a filmfesztiválok mindig fontos elemei voltak és lesznek a klasszikus filmes folyamatnak, bármilyen külső változások történjenek. A filmfesztiválok követik a moziipar változásait,  de befolyásolják és alakítják is. Talán olyan missziót hajtanak végre, mely korábban a klasszikus  filmkritika előjoga volt. Ma, amikor a kritika promócióvá alakult át, a fesztiválok váltak szakértői  platformmá, melyek egyszerre kínálnak lehetőséget a nézőknek és a filmkészítőknek is , hogy rálássanak és elgondolkodjanak a filmművészet fejlődésén. Talán itt az idő, hogy felszólítsuk a filmes kutatókat, a szakmabelieket és a szponzorokat:
„Fesztivált a kritikusoknak!” Nyissanak új filmes fórumokat, észben tartva, hogy a modern filmfesztivál egyenértékű egy rangos filmkritikával: elkötelezett a nemzeti filmművészet helyi problémáinak  és fejlődésének. És ha egy ilyen filmfesztivált rendeznénk minden egymilliós vagy nagyobb orosz  városban, úgy vélem, megváltozna a filmiparunk. Nem kell majd magyaráznunk, mi jó és mi rossz.  A nézők az új fesztivál hatására megtalálják a maguk válaszait. Igazat szólok, ha azt állítom, a Kinotavr pontosan erre a folyamatra kötelezte el magát – a filmek válogatásától a díjak kiosztásáig. A Szocsiban megrendezett orosz filmmustra a komoly orosz filmek fő platformja lett. Itt új stílusok alakultak ki, új tendenciák születtek. Az orosz film innen indul hódító útjára a világ fesztiváljaira. Győzteseink persze nem okvetlenül a kasszák bajnokai. A komoly filmeknek nem ez a célja, még abban a békebeli időszakban sem, amikor mindenki hetente többször járt moziba. Mégis, a felfedezések a forma, a stílus terén, és a téma iránti érzékenység, mely a szocsi filmek sajátja (és az is kell, hogy legyen!) hatást gyakorol az orosz fősodorra. Nincs ellentét a mainstream és a művészfilmek között. Békésen léteznek egymás mellett, kiegészítik és gazdagítják egymást. És még ha az előbbi a filmipar működése szempontjából kiemelkedően fontos is, az utóbbi nem hagyja, hogy elfelejtsük, a film művészet. Az új orosz film létrehozóinak a Kinotavr segített abban, hogy lássák és megvitathassák kollégáik munkáit. És nem csak Oroszországban: most először a Kinotavr elhozza a 2012-es fesztivál visszhangját a magyar fővárosba, és remélhetőleg nem ez lesz az utolsó alkalom!
Sitora Alijeva
a Kinotavr, a Szocsi Filmfesztivál programigazgatója
Program
2013.04.25. (CSÜTÖrTÖK)
Metropolis terem
20:00 KÖDBEN
2013.04.26. (PÉNTEK)
Metropolis terem
20:00 ÉLNI
Amarcord terem
20:30 FAUST
2013.04.27. (Szombat)
Metropolis terem
18:00 A LÁZADÁS NAPJA
20:00 LEGYEN MEG AZ Ő AKARATA…
Amarcord terem
20:30 ANIMÁCIÓS FILMVÁLOGATÁS
2013.04.28. (VASÁrNAP)
Metropolis terem
18:00 MARXNAK
20:00 MAI MESÉK
Amarcord terem
20:30 TÉLI UTAZÁS