Johnny Blaze ikonikus motorbiciklijének a filmkészítők a Yamaha V-Maxot választották. A lovasa, Nicolas Cage lelkesedett a döntésért. „Nagyon megkönnyebbültem, hogy egy Yamahát vezethetek, mert ez nagyon leegyszerűsítette a dolgomat – mondja Cage. – Egy choppert nagyon nehéz úgy irányítani, hogy az látványos legyen. Szinte lehetetlen manőverezni vele, és amikor 300 ember néz, és kamerák vesznek, akkor nem akarsz hibázni. De a V-Max mindezt megoldotta. Gyönyörűen teljesített, úgy éreztem, hogy eggyé válok vele. Úgy érzem, kötődöm ehhez a motorhoz.”

Kevin Phipps díszlettervező és a járművekért felelős Alex King alaposan megdolgozta a V-Max eredeti külsejét, mielőtt a kamera elé engedték volna. Nekik köszönhetően a motor olajos lett, látszott rajta, hogy erős használatban van, de a gazdája imádja. Nem vadonatúj, vannak rajta sérülések, polírozva van néhány helyen, ahol lekopott a festék.

Aztán, persze, szükség volt egy másik motorra is a Szellemlovasnak. A gazdájához hasonlóan Blaze motorja is átváltozik – a Szellemlovas motorja a Hell Cycle. „A pokoli motor, a Szellemlovas járműve, olyan, mint az olvadt láva, egy látszólag kiégett motor – magyarázza King. – Hogy majd lángoljon, a vizuális effektek mestereinek LED fényeket és narancssárga jelölőket kellett használniuk az effektekhez.”

„Ez a gép ezerszer volt az olvadásig izzítva, majd lehűtve – teszi hozzá Phipps. – Néztünk lávamezőket, acélfeldolgozó gyárakat, és más fémmel dolgozó üzemeket, hogy lássuk, hogyan viselkednek hő hatására, hogyan alakulnak. Kísérleteztünk festékekkel, használtunk homokot, magas hőfokú festéket, táguló habokat. A motort pedig fokozatosan egy nagyon bonyolult mintával festettük ki. Mark és Brian rendszeresen jöttek, véleményeztek, és végül rendkívül elégedettek voltak az eredménnyel.”

A motornak is lángra kellett kapnia, de erre számítógép segítségével, az utómunka alatt került sor. Hogy a vizuális effektek szakemberének, Eric Durst és a 3D mesterének, Craig Mummának elegendő kiindulópontja legyen, Phipps és King LEDekkel és narancssárga jelölőkkel látta el a motort. A vizuális effekt művészei ezeknek segítségével adták a képhez a tüzet, a jelzéseket pedig eltávolították.

Moreau egy orosz motort, Ural Solo 750-est hajt, amelyet új bőrüléssel és régimódi nyeregtáskákkal tettek egyedivé.

A film leglenyűgözőbb járműve azonban az óriási Bagger 288, amelyet a Szellemlovas használ a jól felfegyverzett Carrigan és csapata elleni összecsapásban. A Bagger egy hatalmas lánctalpas markológép, amelyet a bányákban használnak. Nem tévedés: több, mint 200 méter hosszú és nagyjából 100 méter magas.

A járművek persze nem elegek önmagukban, valakinek vezetnie is kell azokat. Markos Rounthwaite vezető kaszkadőr irányította a veszélyes munkát, a Szellemlovas dublőrének feladatát pedig Rick English kaszkadőr kapta. „A kaszkadőrcsapat hihetetlenül fontos – hangsúlyozza Cage. – Rick a világ egyik legjobb motorosa, akrobatikus mutatványokra képes a vasakkal. És Markos, aki a harcművészeteknek is jó ismerője, olyan manővereket talált ki, amelyek elképesztően látványossá teszik a jeleneteket.”

Rounthwaite kivételesen nem csak azért volt felelős, hogy a saját csapat lélegzetelállító mutatványokkal rukkoljon elő, hanem neki kellett vigyáznia a rendezők biztonságára is, ők ugyanis szokás szerint vakmerőek voltak. „Markos természetes, jól ismert kaszkadőr-akciók sorával állt elő – mondja Neveldine. – Autókat akart törni, drótra függesztve akart belógatni embereket. Hihetetlen a csapat, olyan motorosai vannak, akik bármilyen trükköt meg tudnak csinálni a gépekkel, teherautókról ugratnak le. Kitűnően vezetnek. Végül minket is felfüggesztett a drótjaira, hogy egy szikla felett is készíthessünk felvételeket.”

„A kaszkadőröknek nagyon oda kell figyelniük a színészekre, tudniuk kell, hogyan mozognak, hogyan játszanak, mert utánozniuk kell a mozdulataikat – mondja Rounthwaite. – Tehát nem csak az akciót kell figyelembe venni, hanem azt is, hogyan mozogna az a bizonyos színész abban a helyzetben. Rick ebben nagyon gyakorlott.”

„Azt szeretjük, ha a színész annyi jelenetet csinál meg, amennyit csak tud, és Nick nagyon ügyes – teszi hozzá Rick English kaszkadőr. – Megmutattuk neki a próbákat, elmondta a véleményét, mi pedig ezt figyelembe véve tovább csiszoltuk a terveket. Benne volt mindenben, és nagyon tehetséges a kaszkadőrmutatványok terén is. Ugyanez volt a motorozással. Elmentem vele motorozni még a forgatás előtt. Régóta nem ült már motoron, arra gondoltam, hogy szép lassan, nyugisan gurulgatunk majd. És aztán két perccel később kilőtt mellőlem, én meg arra gondoltam, jobb lesz, ha lépést tartok vele! Jó motoros, és nagyon figyel a biztonságra is, ami fontos. Mindig tiszteletben tartotta Markos és a kaszkadőrcsapat véleményét.”

„Rick a kaszkadőrök Michael Jordanje – mondja Taylor. – Minden képesség birtokában van. Ért a közelharchoz, tud dróton dolgozni, szinte lefektet az aszfaltra egy száguldó motort. És mindezek mellett még színészi képességei is vannak. Nick egy igencsak bonyolult, érdekes mozgást dolgozott ki a démonnak, és azokban a jelenetekben, amelyekben a démon motoron ül, Rick képes volt megismételni ezeket. Nem utánozta, hanem ugyanúgy eljátszotta.”

Rounthwaite a kulisszák mögötti kaszkadőr trükkökért is felelt. Ezek közül a legemlékezetesebb az volt, amikor Mark Neveldine rendezőt és a kameráját drótra függesztette, majd egy szikla felett repítette. „Boldog vagyok, hogy végre egy rendezőt is megizzaszthattam” – nevet Rounthwaite.

Film adatlapja >> A szellemlovas: A bosszú ereje 3D