Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza (16)5 OSCAR-JELÖLÉS (85. OSCAR 2013 jelöltek teljes lista)

(legjobb film, legjobb női főszereplő: Jessica Chastain, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb hangvágás)

Az Oszama bin Laden utáni hajtóvadászat két amerikai elnöki ciklus és az egész világ figyelmét lekötötte több mint egy évtizeden át. Végül azonban egy apró, ám briliáns CIA-ügynökökből álló csoportnak sikerült őt előkerítenie. Küldetésüket természetesen teljes titokban kellett véghezvinniük. S noha az akció számos részlete azóta nyilvánosságra került, a hírszerzési műveletek legfontosabb mozzanatainak többsége – beleértve az említett CIA-csoport központi szerepét – most kerül először a nagyvászonra az Oscar-díjas páros, Kathryn Bigelow és Mark Boal legújabb lebilincselő filmjében.

Bin Laden megtalálása már az elejétől fogva veszélyekkel teli küldetés volt, és nem is élte túl minden amerikai közreműködő. Néhány hírszerzési szakértő meg volt győződve arról, hogy ezt a megbízást lehetetlen teljesíteni, ám néhány elemzőből és kihallgatóból álló eltökélt csapat sikerrel dacolt a gyenge esélyekkel, és bebizonyították, hogy a szakértők tévedtek.

Mark Boal forgatókönyvíró (A bombák földjén) 2008-ban találkozott titokban a különleges alakulat egyik visszavonult ügynökével. Boal egy olyan filmhez gyűjtött adatokat, amely az Oszama bin Laden utáni hiábavaló vadászatot helyezte volna előtérbe, így írónk be szeretett volna lesni az Egyesült Államok erőinek hírszerzési kulisszái mögé. Az ügynök belement a találkába, de szigorú feltételek mellett. Boalt csak az utolsó pillanatban tájékoztatta a helyszínről (ami egy benzinkút lett végül), valamint biztosította őt, hogy a beszélgetés rövid lesz és nem is biztos, hogy kiad információkat. „Megjelentem a helyszínen, és ott állt ez a fickó a benzinkút mellett napszemüvegben.” – mesélte élményeit Boal – „Az első dolog, amit mondott, az volt, hogy: ’Adjon egy jó indokot arra, hogy miért beszéljek önnel!’ Én meg: ’Nos, én is örülök, hogy megismerhetem, uram!’” Boal egyéb forrásokat is igénybe vett és rá kellett jönnie, hogy hollywoodi forgatókönyvíróként igen nehéz versenyre kelnie Bob Woodwarddal (a Watergate-botrányt kirobbantó oknyomozó újságíró).

Amikor 2011. május 1-én az amerikai haditengerészet egy kommandós alakulata végzett bin Ladennel annak pakisztáni otthonában, Boal és Bigelow nehéz helyzetbe kerültek, mivel szkriptjükben szó sem volt a küldetés sikeres végkimeneteléről. Boal viszont nem akart légből kapott, vagy fiktív elemekkel operáló új finálét kanyarítani a már forgatásra váró forgatókönyve számára. „Forgatókönyvíróként akartam hozzányúlni a történethez, de azért elvégeztem a házi feladatot riporterként is.” – mesélte Boal, aki azzal a kihívással is szembesült, hogy így az egész világ tudja majd a film végét, és nem lesz benne semmi meglepő. Épp ezért inkább az előkerítés mechanikájára koncentrált: hogy milyen szövevényes ösvény vezetett végül bin Ladenhez, és hogy ki volt elég bátor ahhoz, hogy végig is menjen rajta. „Mindannyian tudjuk, hogyan végződik a Lincoln, és mégis teli van izgalommal. Ez nálunk sem lesz másképp.” – tette hozzá Boal.

Mindennek tetejébe még az idő is szorított, hiszen egy ekkora szenzáció nem marad kiaknázatlanul: sokan rá akartak harapni a témára, könyvek és filmek egyaránt várhatóak voltak. Rá is kapcsolt mindenki, 2012. márciusában, tehát körülbelül kilenc hónappal azután kezdődött el a Zero Dark Thirty (az eredeti cím egy katonai kifejezés, azt jelzi, hogy éjfél múlt harminc perccel) forgatása, hogy Boal nekilátott új szkriptjének megírásához. Újabb kilenc hónap múlva pedig már az amerikai mozikban volt a film.

„Le akartam rántani a leplet a hírszerzési mesterkedésekről, és be akartam mutatni, hogy mibe kerül megtalálni egy nagyon hegyes tűt egy hatalmas szénakazalban.” – nyilatkozta egy interjúban a film Oscar-díjas rendezőnője, Kathryn Bigelow – „Majd meg akartam mutatni, hogy mi történik, ha megtalálják…” Bigelow legnagyobb kihívása mégis inkább a realitás leképezése volt, és minderre 40 millió dolláros költségvetés állt rendelkezésére. Az volt a célja, hogy a film minél autentikusabb legyen, és a nézők tényleg úgy érezzék, hogy valós eseményeket élnek át a mozikban. Íme erre egy-két példa: 1. A legtöbb rendező például hagyományosan venne fel éjjellátó szemüveges jeleneteket, majd az utómunkálatok során húzná rá a kívánt szűrőt/effektet. Bigelow éjjellátó lencséket rakatott fel a kamerákra, és alapból így rögzítették a felvételeket. „Azért nem hallani arról, hogy bárki is így csinálná.” – mesélte a film operatőre, Greig Freaser – „Mert sokkal kockázatosabb.” 2. Ahelyett, hogy a stáb megépíttette volna darabokból bin Laden fogolytáborát egy stúdióban, Bigelow úgy döntött, hogy inkább a jordániai sivatagban építi azt fel, így ahelyett, hogy szétvágná és összeillesztené a rövidebb snitteket, képes volt hosszabb, vágatlan jeleneteket készíteni színészeiről, akik sokkal nagyobb és hitelesebb terepen mozoghattak, ezzel is erősítvén a realitás érzését.

A főszerepben az Oscar-jelölt Jessica Chastain (A segítség, Az élet fája) látható, aki szerint karaktere, Maya 100%-ban valós személy. Igaz, a stábból senki sem találkozhatott vele, őrizni kellett a hölgy inkognitóját, aki ma is aktív CIA-ügynök. „Mayát nem egy férfival való kapcsolata határozza meg. Nem áldozata egy férfinak, nem is védi őt egy férfi, és nincs férfi mentora sem.” – nyilatkozta Chastain – „Nincs barátja, aki megmasszírozná a hátát, mikor hazatér a munkából. Szerintem a nézők nem sok ilyen nővel találkozhattak eddig egy mozifilmben.”

„Bigelow filmjei is a háború kegyetlenségéről és a horrorról szólnak, ám nála van még egy téma, ami minden alkalommal jelen van:” – magyarázta Robert Burgoyne, háborús filmszakértő – „az a fizikai függőség, ami valamilyen szinten örömet okoz a háborúban harcoló katonák számára. És ettől lesznek ezek a filmek hitelesek és őszinték.”

És noha nem Bigelow az egyetlen rendező, aki ezzel kísérletez – Paul Greengrassnek a Zöld zónában és Brian De Palmának a Cenzúrázatlanulban is hasonló ambíciói voltak – nem sokan ásták bele magukat annyira a kutatómunkába, mint ő. Burgoyne szerint egyébként az előző generációk háborús filmjei – pl. Oliver Stone és Stanley Kubrick témába vágó művei a ’80-as évekből – még olyan álláspontot tükröztek, ami Bigelow filmjeiből már hiányzik: „A legfőbb bennünk kialakult kép ezekről a korábbi háborús filmekről, hogy a háború ellen emeltek szót, vagyis háborúellenesek voltak. Bigelow úgy mutatja be a háborút, hogy közben nem érzel a háttérben sem pro, sem pedig kontra-érzetet vagy szándékot.”

[scg_html_vizszintes_vonal]

Eredeti cím: Zero Dark Thirty | Műfaj: feliratos, amerikai történelmi akció-dráma | Rendező: Kathryn Bigelow | Játékidő:  160 perc | Zene: Alexandre Desplat | A film forgalmazója: Fórum Hungary | Hazai mozi bemutató:  2013. február 14. | Főszereplők:  Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton, Jennifer Ehle, Mark Strong, Kyle Chandler, Édgar Ramírez, James Gandolfini | Korhatár: 16

[youtube]http://youtu.be/Z53XqDmt3OM[/youtube]

Zero Dark Thirty – A Bin Láden hajsza magyar feliratos előzetes